maandag 30 maart 2009

Begraaf mijn hart bij de bocht van de rivier



Tijdens de boekenweek kon je in onze bibliotheek een zogenaamd verrassingspakket meenemen. Dat had ik vorig jaar ook gedaan en dat was goed bevallen.

Je krijgt dan een papieren, gesloten zak mee, met daarin drie items (cd/boek/dvd). Vorig jaar had ik twee boeken en een dvd (die me te eng leek, dus die heb ik niet gekeken ;o)). Je krijgt ook een formulier mee waarop je kan schrijven wat je van de items vond.

Ik vind het leuk om me te laten verrassen en wellicht (leuke) boeken te lezen die ik zelf niet uitgekozen zou hebben.

Dus dit jaar deed ik natuurlijk weer mee. Ik had wederom twee boeken en een dvd. Het grappige was dat de dvd (Bury my heart at Wounded Knee) een verfilming is van het boek van Dee Brown met de gelijknamige titel ("Begraaf mijn hart bij de bocht van de rivier" is de Nederlandse vertaling). En dat boek stond hoog op mijn lijstje met te (her)lezen boeken.

Ik vind het een erg aangrijpend boek. Het vertelt over de ondergang van de Indianen, de oorspronkelijke bewoners van Amerika. Het beschrijft een redelijk kort tijdsbestek (1830 tot 1890) waarin vanuit het oogpunt van de Indianen wordt beschreven hoe de Amerikaanse autoriteiten de Indianen behandelen en (eigenlijk grotendeels) uitroeien, opsluiten in reservaten en vernederen.

Je wordt er niet blij van. Maar dat is wel vaker zo, als je geschiedenisboeken leest.
De dvd was aardig. Natuurlijk lang niet zo goed als het boek (en ook dat is vaker zo, dat de film het niet háált bij het boek).

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk zo'n verrassingspakket. Het is inderdaad een goede manier om je grenzen te verleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. met boeken en films is de film achteraf altijd een teleurstelling.
    het beste gaat nog als je eerst de film ziet en daarna het boek leest.

    BeantwoordenVerwijderen