donderdag 12 februari 2009

Brug naar de hemel

Dit vervolg op De Kathedraal/Pilaren van de aarde vond ik net zo geweldig als het eerste boek. Een boek dat ik regelmatig ga herlezen.
Het verhaal speelt zich af op dezelfde plaats als in het eerste deel, in Kingsbridge, Engeland. Alleen 200 jaar later.
De verhaallijn is in bepaalde opzichten redelijk gelijk aan 'Pilaren van de aarde', de uitwerking van de karakters is ook herkenbaar, maar toch blijft het boeien.
Ik zag in een commentaar op dit boek dat het wellicht handig zou zijn om een leeftijdsadvies aan te geven; er worden nogal wat vervelende Middeleeuwse (?!) praktijken wat plastisch beschreven. Daar ben ik het wel mee eens.

Beschrijving
Brug naar de hemel is het langverwachte vervolg op het klassieke meesterwerk Pilaren van de aarde, eerder verschenen als De Kathedraal.
Ken Follett: 'Vele jaren heb ik geaarzeld voor ik begon aan Brug naar de hemel – hoewel veel lezers me om een vervolg op Pilaren van de aarde gevraagd hebben. Juist omdát zij zoveel hielden van Pilaren twijfelde ik zo. Zou ik nog een boek kunnen schrijven dat zij evenzeer zouden waarderen?
Dan de verhaallijn; wat voor een thema zou mij als schrijver, en de lezers, net zo weten te boeien als de bouw van een grootse kathedraal temidden van de armoede en onwetendheid van de middeleeuwen?
Achttien jaar na het verschijnen van Pilaren van de aarde denk ik de antwoorden op deze vragen gevonden te hebben.'
Het is 1327. Vier kinderen zijn getuige van de moord op twee mannen. Deze gebeurtenis zal hun hele leven beïnvloeden. Levens waarin voorspoed en hongersnood, oorlog en de pest, maar ook ambitie, liefde, hebzucht en wraak een grote rol spelen.
Ken Follett brengt een voorbij tijdperk tot leven: kleurrijk, hartstochtelijk, soms grandioos, soms miserabel, altijd tumultueus.
Follett werd wereldberoemd met Door het oog van de naald en heeft al zestien internationale bestsellers op zijn naam staan.

Ken Follett
1103 bladzijden

2 opmerkingen:

  1. heey!
    ik ben ook dol op lezen!
    pettson en findus zijn fantastisch!
    [de dvds ook helemaal super trouwens!heb je ze, anders maak er van een een kopietje...!!]
    tip voor jou;
    ik heb laatst de boekendief gelezen van markus zusak.
    ooooo wat mooi! echt hoog in mn mooiste boekenlijst.
    ga m kopen!!
    ben nu ook wel benieuwd naar de brug naar de hemel.
    pien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nog wat... [heeeel voorzichtig...]
    is het misschien leuk om er een gedeelde blog van te maken?
    dat er nog meer mensen leuke boeken opzetten?
    nogmaals; heeeel voorzichtig...

    BeantwoordenVerwijderen