woensdag 11 februari 2009

De Kathedraal/Pilaren van de aarde



Tien jaar geleden kreeg ik 'De Kathedraal' van Ken Follett voor mijn verjaardag. In één ruk heb ik dat boek uitgelezen en later meerdere malen herlezen.
Ik vond het prachtig, meeslepend, gruwelijk soms ook. Maar al met al een boek dat ik graag aanraad.

Inmiddels is er in 2007 een nieuwe editie verschenen, onder de titel 'Pilaren van de aarde'.

Achterflap:
Een tijdloos verhaal van hartstocht en idealisme, het verhaal van mannen en vrouwen wier leven in het teken staat van een kathedraal in wording.
De plaats is Engeland in de twaalfde eeuw, een tijd van burgeroorlog, honger en godsdiensttwisten en voortdurende strijd om de troon.
En een tijd waarin menselijke aspiraties tot in de hemel reiken.
Wanneer meesterbouwer Tom met zijn hongerende gezin aanklopt bij abt Philip van het klooster van Kingsbridge, beschouwt Philip dit als een teken van de hemel.
Philip en Tom koesteren dezelfde droom: de bouw van een kathedraal van eeuwige schoonheid. De verwezenlijking van die droom zal veertig jaar vergen. Spelingen van het lot en de natuur stagneren de bouw voortdurend.
Bovendien hebben een ambitieuze bisschop, ten prooi aan goddeloze jaloezie, en een gewetenloze edelman een pact gesloten om Philip ten val te brengen. Maar idealisme is even moeilijk uit te roeien als afgunst en steen voor steen, in zweet gedrenkt, verrijst een schitterend bouwwerk dat de eeuwen zal trotseren.

Ken Follett
1005 bladzijden

2 opmerkingen: